В Україні з’являється нова небезпечна субкультура: молоді люди, одягнені в чорне, організовують масові бійки в публічних місцях. Відомо, що це явище прийшло до нас з росії. Але чому наші підлітки переймають віяння країни-агресорки? Що таке ПВК «Редан» та як це взагалі пов’язано з війною? Пропонуємо розібратися разом.
Що відбувається?
26-го та 27-го лютого правоохоронці попередили масові бійки у кількох містах України. У Києві планувалась сутичка на Печерську. У Львові відбувались провокації біля ТЦ «Форум». У Харкові, Івано-Франківську, Луцьку учасники руху також намагались влаштувати бійки.
Сутички відбуваються між двома субкультурами: ПВК «Редан» та так званими «АнтиРедан». Організатори створюють телеграм-канали та закликають молодих людей брати участь у масових бійках. Планують усе чітко: розподіл на групи, точки зборів кожної, інформатори на місцях.
Серед учасників руху багато неповнолітніх. Наприклад, серед затриманих 257 осіб у Харкові 30 повнолітніх. Про це написав полковник Національної поліції Володимир Тимошко.
На щастя, жодної сутички так і не відбулося завдяки вчасному втручанню поліції та місцевих активістів.
Що відомо про ПВК «Редан»?
Все почалося в росії. Там у різних містах юнаки в чорному одязі та з символами павука на спинах влаштовували масові бійки з футбольними фанатами чи мігрантами. Це відбувалось у торгових центрах або на вулицях.
Чому ПВК?
Учасники руху кажуть, що не асоціюють себе з приватною військовою компанією. Для них ця приставка просто жарт. Проте, існує гіпотеза, що на формування цієї субкультури вплинула ПВК «Вагнер». Адже її очільник публічно героїзує роль злочинців та закликає молодих людей вступати у ПВК, де їх навчать «чоловічої роботи».
Чому «Редан»?
Ця назва походить з аніме Hunter x Hunter. Там діяла злочинна організація «Геней Редан», яку через емблему називали «Павуки». Кожен учасник цієї організації мав татуювання павука зі своїм номером.
У субкультурі ПВК «Редан» усі учасники мають символ павука з цифрою 4. В аніме під цим числом в організації завжди були зрадники чи шпигуни. Це пов’язано з тим, що в японській культурі число 4 несе неприємності, як у нас 13. Можливо, таким чином учасники ПВК «Редан» хотіли передати свої деструктивні наміри.
Це ІПСО?
Українська поліція вважає, що поширення цієї субкультури в нашій країні — це російська інформаційно-психологічна спецоперація. Державі-агресорці важливо дестабілізувати ситуацію в Україні будь-яким чином.
Якщо вдатися до подробиць, випливає багато нестикувань. Особливо дивним виглядає те, що раптово з’явилася субкультура ПВК «Редан», а одночасно з нею «АнтиРедан».
Ось, які підозрілі факти про рух визначила експертка з медіаграмотності, фактчекерка та авторка проєкту «НотаЄнота» Альона Романюк. Про це експертка написала на своїй фейсбук-сторінці:
«Гугл про редан як рух до 20 лютого цього року практично ніц не знає. Просто поодинокі статті.
В одній із харківських груп, де відбувалася координація такої групки, один з організаторів написав «В 15:00 по Киеву». От дивним воно мені виглядає, бо Харків і так живе за київським часом.
Рух дійсно перекочував в Україну, ймовірно, через тікток. Але мені ця вся історія нагадує гру «Синій кит». Памʼятаєте таку? Там же теж вуха російських спецслужб стирчать. Діти були, групи теж були, але це не було таким масовим, як про це писали.
В одній із тг-груп, де постять нібито відео «Редан» з України, переважна більшість фото та відео з рашки. А ще цей рух добряче дискредитує молодих людей, адже багато з них волонтерять, збирають кошти на ЗСУ, готуються до НМТ, вчать мови, цікавлять культурою, аніме в тому числі.»
Переглянути допис повністю можна тут.
Чому підлітки?
У підлітковому віці діти відходять від батьків та переходять під вплив своїх однолітків. Їм важливо бути в групі, важливо, що про них подумають інші. Тому часто підлітки роблять імпульсивні вчинки — всі ми так робили. Це шкідлива поведінка: наприклад, прогуляти уроки. Але вона не є небезпечною для життя та здоров’я підлітка.
Проте, як зазначають науковці, якщо дії підлітка мають руйнівний характер, спрямований на себе, своє здоров’я, зовнішній світ — це деструктивна поведінка. Вона може проявлятися в нападах агресії, гніву чи ворожості.
Часто така поведінка є відповіддю підлітка на складні обставини, в яких вона опинилася. У нашому випадку — це війна.
Ще один важливий момент, який варто знати про підлітків — особливості будови мозку. Через певні біологічні особливості тінейджерам складно мислити критично та бачити небезпеку там, де її помічають дорослі.
«Не думайте, що аргумент, який ви виклали, або ідею, яку представили, підлітки інтерпретують так само як і ви. Префронтальна кора головного мозку продовжує розвиватися, і якщо в підлітка нейронна структура недостатньо сформована, він не зможе реально обмірковувати питання на тому ж рівні, що і дорослий,» — говорить професорка Гарвардського університету Дебора Тодд-Юргелун.
Тож найпростіше маніпулювати юними людьми, психіка яких втомлена війною, які самі легко піддаються впливу та схильні до ризикованих дій.
Тому батькам так важливо будувати довірливі стосунки зі своїми тінейджерами та вчасно виявляти індикатори деструктивної поведінки у них.
Джерело Освіторія
40 ігор у темряві. Для відновлення відчуття безпеки, близькості та запобігання травматизаціїЗа матеріалами Світлани Ройз
ЯК ДОПОМОГТИ ДІТЯМ НЕ ЛЯКАТИСЬ СИРЕН: ПОРАДИ ПСИХОЛОГИНІ СВІТЛАНИ РОЙЗ
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ:
«ДІТИ. ІНТЕРНЕТ. МОБІЛЬНИЙ ЗВ'ЯЗОК»
Для маленьких героїв
та їхніх батьків
46 вправ і порад, як
стабілізуватися під час війни
Запис вебінару для батьків про відповідальне батьківство, зваблення дітей онлайн та способи йому протидіяти
17 квітня 2020 року Міністерство цифрової трансформації оприлюднило онлайн-посібник «COVID-19. Поради з безпеки онлайн для батьків та опікунів». У ньому розміщена інформація про найбільш актуальні проблеми віртуального життя дітей та способи їх вирішення.
Безпека дітей в інтернеті
Комунікація у віртуальному просторі має свої особливості. Так,
інформаційно-комунікаційні технології є важливим інструментом у житті дітей під
час здобуття освіти, соціалізації, самореалізації. Водночас, безконтрольне
та безвідповідальне їх використання містить ризики для здоров’я, розвитку та
благополуччям дітей, зокрема:
контактні ризики (сексуальні експлуатації та зловживання, домагання
для сексуальних цілей («грумінг», розбещення), онлайн-вербування дітей для
вчинення злочинів, участь у екстремістських політичних чи релігійних рухах або
для цілей торгівлі людьми);
ризики контенту (принизливе та стереотипне зображення та надмірна сексуалізація жінок
та дітей; зображення та популяризація насильства та нанесення собі ушкоджень,
зокрема, самогубств; принизливі, дискримінаційні або расистські вирази або
заклик до такої поведінки; реклама, контент для дорослих);
ризики поведінки (залякування, переслідування та інші форми утисків,
розповсюдження без отримання згоди сексуальних зображень, шантаж, висловлювання
ненависті, хакерство, азартні ігри, незаконне завантаження або інші порушення
прав інтелектуальної власності, комерційна експлуатація);
ризики для здоров’я (надмірне використання призводить до позбавлення
сну та фізичної шкода).
Всі перераховані вище ризики не є вичерпними, постійно оновлюються та
здатні негативно вплинути на фізичне, емоційне та психологічне благополуччя
дитини.
Поради батькам щодо безпечної поведінки дитини в цифровому
просторі:
· говоріть
з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагайте розвивати критичне мислення,
вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати.
Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до
дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити,
пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
· будуйте
відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій:
підтримуйте спілкування, давайте поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і
готовий допомогти;
· разом
з дитиною переглядайте матеріали на її улюблених веб-сайтах та грайте в її
улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її
захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для
невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;
· формуйте
корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивайте
цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага, емпатія, критичне
мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;
· підвищуйте
самооцінку дитини, дозволяйте дитині самостійно робити вибір і бути
відповідальним за нього, вчіть моделям поведінки із негативним досвідом в
Інтернеті;
· заохочуйте
користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під
контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет,
смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
· встановлюйте
часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі
онлайн та офлайн;
· контролюйте
додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх
відповідність віку дитини;
· навчіться
встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикайте можливість
спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися
розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити
дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце
розташування;
· перевіряйте
налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується
дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежте коло
осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж
додавати нових друзів;
· використовуйте
доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які
можуть обмежувати шкідливий контент, контролюйте дії дитини та обмежуйте чи
блокуйте час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі
функції (наприклад, камери, покупки через мобільні додатки);
· будьте
уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту.
Спостерігайте, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у
ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби
розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не
ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну
музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має
інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди
звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині,
куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з
почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати
дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.
У разі виявлення, що дитина стала жертвою будь-яких проявів насильства чи
експлуатації, вербування чи маніпуляцій в цифровому просторі, варто одразу
звернутись до Національної поліції України та надіслати повідомлення про
правопорушення до департаменту кіберполіції Національної поліції України за
посиланням (цілодобово)
Психологічну допомогу та підтримку можна отримати за
номерами телефонів:
1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав
дитин (Пн – Пт з 12:00 до 16:00):
0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних);
16 111 (безкоштовно з мобільних).
2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer.
3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись за
допомогою.
Як встановити батьківський контроль
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв із операційною системою Windows
10 можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть з меню Пуск в розділ «Облікові записи користувачів»;
2) у категорії «Сім’я та інші користувачі» натисніть «Додати члена сім’ї»;
3) операційна система на вибір запропонує створити профіль для дитини або
дорослого;
4) обравши відповідний пункт, введіть адресу електронної пошти. Для
підтвердження адреси зайдіть в папку вхідних повідомлень електронної пошти.
Важливо: операційна система не дозволить активувати «батьківський контроль»
для локального облікового запису. Створіть новий профіль для кожного
користувача, якого належить контролювати.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв з операційною системою Android
можна за такою послідовністю дій:
1) відкрийте програму «Play Маркет»;
2) у лівому верхньому кутку екрану натисніть на значок «меню» і виберіть
«Установки» – «Батьківський контроль».
3) увімкніть означену функцію.
4) обмежте доступ до налаштувань «батьківського контролю», встановивши
PIN-код.
5) встановіть такі фільтри: «Додатки, ігри, фільми і серіали. Виберіть
максимально допустиме вікове обмеження для контенту», «Музика і книги.
Забороніть завантаження і покупку контенту для дорослих».
Важливо: «батьківський контроль» діє тільки на тому пристрої, де ви його
налаштували. При необхідності ввімкніть його на іншому пристрої, знову
виконавши наведені вище інструкції.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв «iPhone», «iPad»,
«iPod touch» можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть в меню «Налаштування» – «Основні» – «Обмеження».
2) покрутіть вниз і натисніть «Обмеження», а потім «Включити обмеження».
3) створіть пароль функції «Обмеження». Код-пароль обмежень необхідний для
зміни налаштувань або відключення обмежень.
Крім того, на сайтах підтримки від виробників можна отримати додаткову
інформацію щодо принципів роботи та точного налаштування функції «батьківського
контролю» та за посиланням.
Батьківство в епоху цифрових технологій: відеоуроки для батьків та дорослих
Комунікація у віртуальному просторі має свої особливості. Так,
інформаційно-комунікаційні технології є важливим інструментом у житті дітей під
час здобуття освіти, соціалізації, самореалізації. Водночас, безконтрольне
та безвідповідальне їх використання містить ризики для здоров’я, розвитку та
благополуччям дітей, зокрема:
контактні ризики (сексуальні експлуатації та зловживання, домагання
для сексуальних цілей («грумінг», розбещення), онлайн-вербування дітей для
вчинення злочинів, участь у екстремістських політичних чи релігійних рухах або
для цілей торгівлі людьми);
ризики контенту (принизливе та стереотипне зображення та надмірна сексуалізація жінок
та дітей; зображення та популяризація насильства та нанесення собі ушкоджень,
зокрема, самогубств; принизливі, дискримінаційні або расистські вирази або
заклик до такої поведінки; реклама, контент для дорослих);
ризики поведінки (залякування, переслідування та інші форми утисків,
розповсюдження без отримання згоди сексуальних зображень, шантаж, висловлювання
ненависті, хакерство, азартні ігри, незаконне завантаження або інші порушення
прав інтелектуальної власності, комерційна експлуатація);
ризики для здоров’я (надмірне використання призводить до позбавлення
сну та фізичної шкода).
Всі перераховані вище ризики не є вичерпними, постійно оновлюються та
здатні негативно вплинути на фізичне, емоційне та психологічне благополуччя
дитини.
Поради батькам щодо безпечної поведінки дитини в цифровому
просторі:
· говоріть
з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагайте розвивати критичне мислення,
вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати.
Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до
дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити,
пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
· будуйте
відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій:
підтримуйте спілкування, давайте поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і
готовий допомогти;
· разом
з дитиною переглядайте матеріали на її улюблених веб-сайтах та грайте в її
улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її
захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для
невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;
· формуйте
корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивайте
цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага, емпатія, критичне
мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;
· підвищуйте
самооцінку дитини, дозволяйте дитині самостійно робити вибір і бути
відповідальним за нього, вчіть моделям поведінки із негативним досвідом в
Інтернеті;
· заохочуйте
користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під
контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет,
смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
· встановлюйте
часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі
онлайн та офлайн;
· контролюйте
додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх
відповідність віку дитини;
· навчіться
встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикайте можливість
спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися
розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити
дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце
розташування;
· перевіряйте
налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується
дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежте коло
осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж
додавати нових друзів;
· використовуйте
доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які
можуть обмежувати шкідливий контент, контролюйте дії дитини та обмежуйте чи
блокуйте час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі
функції (наприклад, камери, покупки через мобільні додатки);
· будьте
уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту.
Спостерігайте, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у
ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби
розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не
ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну
музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має
інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди
звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині,
куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з
почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати
дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.
У разі виявлення, що дитина стала жертвою будь-яких проявів насильства чи
експлуатації, вербування чи маніпуляцій в цифровому просторі, варто одразу
звернутись до Національної поліції України та надіслати повідомлення про
правопорушення до департаменту кіберполіції Національної поліції України за
посиланням (цілодобово)
Психологічну допомогу та підтримку можна отримати за
номерами телефонів:
1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитин (Пн – Пт з 12:00 до 16:00):
0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних);
16 111 (безкоштовно з мобільних).
2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer.
3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись за
допомогою.
Як встановити батьківський контроль
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв із операційною системою Windows
10 можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть з меню Пуск в розділ «Облікові записи користувачів»;
2) у категорії «Сім’я та інші користувачі» натисніть «Додати члена сім’ї»;
3) операційна система на вибір запропонує створити профіль для дитини або
дорослого;
4) обравши відповідний пункт, введіть адресу електронної пошти. Для
підтвердження адреси зайдіть в папку вхідних повідомлень електронної пошти.
Важливо: операційна система не дозволить активувати «батьківський контроль»
для локального облікового запису. Створіть новий профіль для кожного
користувача, якого належить контролювати.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв з операційною системою Android
можна за такою послідовністю дій:
1) відкрийте програму «Play Маркет»;
2) у лівому верхньому кутку екрану натисніть на значок «меню» і виберіть
«Установки» – «Батьківський контроль».
3) увімкніть означену функцію.
4) обмежте доступ до налаштувань «батьківського контролю», встановивши
PIN-код.
5) встановіть такі фільтри: «Додатки, ігри, фільми і серіали. Виберіть
максимально допустиме вікове обмеження для контенту», «Музика і книги.
Забороніть завантаження і покупку контенту для дорослих».
Важливо: «батьківський контроль» діє тільки на тому пристрої, де ви його
налаштували. При необхідності ввімкніть його на іншому пристрої, знову
виконавши наведені вище інструкції.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв «iPhone», «iPad»,
«iPod touch» можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть в меню «Налаштування» – «Основні» – «Обмеження».
2) покрутіть вниз і натисніть «Обмеження», а потім «Включити обмеження».
3) створіть пароль функції «Обмеження». Код-пароль обмежень необхідний для
зміни налаштувань або відключення обмежень.
Крім того, на сайтах підтримки від виробників можна отримати додаткову інформацію щодо принципів роботи та точного налаштування функції «батьківського контролю» та за посиланням.
Захист дітей в інтернеті
Сексуальний шантаж
Секстинг
Секс-чатинг
Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти
Навчання вдома: практичні поради для батьків від психологині Світлани Ройз
Карантин — час для довгих і глибоких бесід: 8 порад психолога, як зберегти спокій у родині
КАРАНТИННЕ: 59 ІГОР З ДІТЬМИ ВІД СВІТЛАНИ РОЙЗ
Коронавірус: як впоратися з панікою
Що робити, якщо дитина стала агресором
СПИСОК ПСИХОЛОГІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ БАТЬКІВ
ФОРМУВАННЯ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ У ДИТИНИ
ДЕНЬ БЕЗ НОТАЦІЙ (поради батькам)
Немає коментарів:
Дописати коментар